Rabu, 17 Oktober 2012

Budi Bahasa Budaya di Kaunter

Kita selalu mendengar cogan kata "Budi bahasa budaya kita". Kali ini, kita hendaklah belajar satu perkara penting lagi iaitu "Budi bahasa budaya di kaunter". Kalau kita melihat situasi hari ini, contohnya di kaunter Fakulti Bahasa, kaunter bank atau mana-mana kaunter yang berurusan dengan masyarakat, kita dapat lihat kerani yang bekerja sangat tidak berbudi bahasa kepada pelanggan.

Pada hari ini saya telah ke salah sebuah bank di Pekan Tanjung Malim. Saya mengambil nombor giliran saya untuk berurusan dengan kaunter. Memandangkan orang agak ramai, saya duduk dahulu sebelum nombor giliran saya dipanggil. 

Tiba-tiba, nombor giliran saya dipanggil. Saya bangun untuk pergi ke kaunter. Tetapi ada seorang lelaki tua berumur dalam lingkungan 60-70 tahun pergi ke kaunter saya sedangkan bukan nombor gilirannya yang dipanggil. Saya bagaimanapun tidak kisah dengan lelaki tua tersebut, kerana saya faham orang tua agak susah untuk memahami arahan-arahan rasmi sebegini. 

Pekerja di kaunter tersebut keliru kerana saya dan lelaki tua itu pergi ke kaunter sekali gus. Lelaki tua itu kemudiannya memberikan nombor giliran kepada pekerja di kaunter bank tersebut. Tetapi pekerja tersebut telah memarahi lelaki tua itu dengan cara menengking. Saya terkejut dengan tindakan tersebut dan terus rasa bersalah walaupun saya tidak bersalah. Pekerja di kaunter itu memarahi lelaki tua dan mengatakan bahawa perlu memberikan giliran kepada saya terlebih dahulu.

Pada pendapat saya, pekerja itu tidak wajar menengking orang tua. Orang tua perlulah dihormati. Tambahan pula, lelaki itu tidak sengaja melakukan kesalahan tersebut kerana saya fikir dia tidak nampak nombor giliran yang tertera pada kertas.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan