Situasi ini selalu berlaku di pejabat, restoran, dan sebagainya.
Abang saya menjemput saya untuk makan malam di salah sebuah restoran eksklusif di Kuala Lumpur. Di tepi meja kami kelihatan seperti orang kaya. Mereka memesan beberapa jenis makanan dalam bahasa Inggeris. Pelayan perempuan muda mengambil pesanan mereka. Oleh sebab pada malam itu orang ramai, maka makanan sampai lewat sedikit daripada biasa.
Kemudian, pelayan perempuan itu datang kembali ke meja mereka dengan membawa makanan yang dipesan. Tiba-tiba, pelanggan lelaki yang duduk itu bangun dan memaki hamun pekerja perempuan itu. Saya agak terkejut dan takut melihat situasi itu. Abang saya meminta saya bertenang.
Saya dapat mendengar dengan jelas segala perkataan yang yang keluar dari mulut lelaki itu. Dia memaki dengan kasar mengatakakan makanan lewat sampai. Lelaki itu juga marah bila makanan yang dibawa tidak sama dengan yang dipesan. Semua orang di restoran itu melihat situasi tersebut berlaku tanpa ada orang masuk campur. Pelayan perempuan itu pada mulanya mempertahankan dirinya dengan mengatakan bahawa dia telah membawa makanan yang dipesan sambil melihat balik senarai makanan itu. Pelayan itu semakin kuat dimaki, kemudian saya melihat dia hanya tunduk dan menangis. Mungkin dia malu kerana dimaki di hadapan orang ramai.
Kemudian pengurus restoran datang menyelesaikan masalah ini. Pengurus berjaya menenangkan lelaki tersebut. Rupa-rupanya, semua makanan yang dibawa ke mejanya sama seperti yang mereka pesan.
Inilah lumrah dunia. Pekerja dan orang bawahan sering menjadi mangsa kepada orang atasan. Pada pendapat saya, kita hendaklah menghormati sesiapa sahaja, tidak mengenal pangkat dan jawatan. Oang muda hendaklah menghormati orang tua, dan begitu juga sebaliknya. Tidak wajar sekiranya orang tua tidak menghormati orang muda kerana dia lebih tua.
Selain itu, kita hendaklah belajar bersabar. Kita hendaklah memahami situasi orang lain juga.